keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Pikkuruokki

Eilen 13.11. kävimme Sepon kanssa retkeilemässä Kalajoella, tarkoituksena seurata joutsenmuuttoa. Vaikka osa joutsenista on jo muuttanut, niin osa on vielä tankkauspaikoillaan odottamassa muuttoa. Jonkinaikaa seurattuamme tilannetta, totesimme haaveemme muutosta sillähetkellä olevan harhakuvitelmaa. Niin hijaista oli. Tuuli oli tosi kovaa. Mereltä aallot löivät vaahtopäisinä rantaan. Muutama joutsen siirtyi rannalta pelloille ruokailemaan.
Siirryimme Rahjan satamaan, josko siellä näkyisi jotain. Hiljaiselta vaikutti Rahjakin. Pari mustalintua kellui aallokossa, ei edes lokkeja liikkeellä. Siinä kahvitellessa totesimme retkemme menevän paremmin ulkoilun merkeissä. Kumminkin jäimme vielä hetkeksi seuraamaan tilannetta ja sitten jysähti!!! Melko lähellä rannan tuntumassa lensi pikkuruokki!!!! Kyllä siinä pumppu otti kierroksia ja kylmäntunne katosi. Sanoinkuvaamaton tunne. Jes! Linnun varmistuttua pikkuruokiksi Seppo laittoi hälyn liikkeelle linnusta. Näimme linnun laskeutuvan kauempana merelle, kovan aallokon takia emme saaneet lintua putkellakaan esille. Nyt Kalajoki antoi parastaan. Tämä havainto pikkuruokista on ensimmäinen havainto tänävuonna Suomessa elävästä pikkuruokista. Aikaisempi havainto on kuolleesta linnusta, joka oli takertunut verkkoon. Mutta pieni kaiherrus jäi mieleen, kun aamulla lähtiessä jätin kameran tahallaan kotiin ajatellen että ei siellä mitään erikoista näy. Tästälähin kamera on aina mukana vaikka pöllöretkellä! En tiedä oisko linnusta saanut kuvia, mutta aina voi jossitella ja elää haaveissa. Kuvat joita laitan tähän blogiin on aikaisemmin otettuja. Mitä kuvista, kun lintu tuli nähtyä!Mustalintuja näimme Rahjassa 8, josta 2 paikallisena. Tästä suuntasimme paluumatkalle. Heti Rahjantien vierellä istui varpuspöllö kelon oksalla aivan kuin näytillä. Ajoimme Kärkisenkylän kautta Alavieskaan. Matkalla oli 25 laulujoutsenta pellolla ruokailemassa. Kärkisenkylällä Louenevalla Lahden Timon sunnuntaina löytämä kurki oli edelleen pellolla. Pysähdyimme tutkimaan kurkea,ihmetellen mikä sillä on, kun ei ole lähtenyt muutolle. Siivissä emme havainneet mitään vikaa, mutta pyrstösulat olivat jotenkin erikoiset. Ehkä tämän takia kurki ei pääse kunnolla lentoon. Seuraamme miten lintu alkaa selviytyä talvesta ja kylmenevistä ilmoista. Pienta selviytymissuunnitelmaakin siinä pohdimme.
Kyllä tämä retki jää kirkkaana mieleen, oli se niin mahtava kokemus!